Kamelen – den förnämsta asanan

Ustrasana  – Kamelen 

Inom kundaliniyogan ses kamelen som en av mästarposerna för att stärka och balansera naveln. Dessutom sträcker den ut mag/tarmområdet vilket normaliserar din aptit – oavsett om den är för stor eller för liten och rättar till alla typer av magproblem som förstoppning eller diarré. 
Men det är långt ifrån allt den gör, positionen 
– släpper spänningar i äggstockarna och avhjälper menssmärtor
– den öppnar upp bröstkorgen eftersom varje liten muskel mellan revbenen tänjs vilket ger lungorna mer plats och följaktligen 
– bidrar till bättre syresättning. När du böjer ryggen bakåt blir diskarna i ryggraden helt belastningsfria och kan lägga sig tillrätta. 
– sköldkörteln och bisköldkörteln som reglerar din ämnesomsättning sträcks ut och balanseras när du böjer halsen bakåt.  
– suskler i anklar, höfter, lår, bäcken, mage, bröstkorg och hals stretchas och balanseras ihop med alla inre organ. 
Så man kan lugnt säg att denna position är en total genomkörare. Det innebär också att kamelen stärker din generella hälsa och ökar ditt välbefinnande!
 
Så här gör du:

Ställ dig på knäna med höftbrett isär och parallella underben. tårna i matta eller översida fot(om du är van) . Supporta ländryggen genom att sätta händerna där och sträva bakåt med armbågarna. Placera höfterna över knäna och se till att de är där under hela övningen. Tänk dig att någon drar en tråd i bröstkorgen uppåt, uppåt och luta dig samtidigt bakåt så långt det går. Ta en hand i taget från ländryggen till hälen. Se till att höften är över knäna slappna av i halsen. Eldandas i 3-11 minuter. Avsluta med att andas in, andas ut och gör ett rotlås, tre gånger totalt. Gå långsamt ur positionen genom att sänka bäckenet, sätt dig på hälarna, för ner pannan i mattan och sträck fram armarna, handflatorna ihop i bönemudra.  Vila i 2-5 minuter.