NYHETER & KOMMANDE EVENTS

Stressens finurliga återställare – de tre s’en

Stress är hjärnan på högvarv. Stress är kroppen i överlevnads/krisläge/förberedelse för strid vilket ger högt blodtryck, hjärtklappning, spända muskler. Stress är sinnet som ältar det som varit eller oroas över det som kanske kommer utan kontakt med nuet. Stress sänker vårt immunförsvar och leder till både fysisk och psykisk ohälsa.

Det finns en riktigt enkel tumregel över hur du kan bli av med stressen som ständigt lagras i oss enbart genom att befinna oss i detta högpresterande, informationstäta samhälle med så få tillfällen för återhämtning och vila. Tänk stress = 3 s. Motverka dem med dessa 3 s:

S som står för skratt

S som står för suck

S som står för skak

Skratt: Skrattet sänker blodtrycket, får musklerna att slappna av och skickar ut måbra-hormonet endorfiner i blodet.
Suck: När du suckar fylls lungorna med mer luft och blodet får mer syre. Vid stress slutar du andas djupt och det är i stället en ytlig mindre syrerik andning du har som på sikt gör att du får syrebrist. Sucken ändrar på detta och ser till att du börjar andas in mer syre igen. Dessutom ger sucken dig en känslomässig återställningsknapp – den signalerar till hjärnan att det är dags att släppa något som tynger dig.
Skak: Att skaka hela kroppen gör det möjligt för dig att släppa på de muskelspänningar stressen byggt upp i kroppen. Till skillnad från andra däggdjur gör vi inte det automatiskt – men tänk dig en hund som just gått förbi en annan hund och utbytt skäll och morrningar – helt naturligt skakar den sig – just för att bli av med stresshormoner som inte behövs längre. Anledningen till att vi reagerar så starkt på stressen är ju för att vi förbereder oss till strid – och när vi inte behöver agera stannar det dessvärre kvar i kroppen.

Så ta för vana att använda dig av de tre s’en – om du ska se en film – se en som du kommer att skratta åt – när du får en sekund över i matkön – sucka – och du – lägg märke till hur det sprider sig – snart kommer alla sucka ljudligt runt omkring dig. Och känner du dig spänd – ställ dig med lätt böjda knän rätt upp och ner och bara skaka några minuter – gå in i din kropp och lägg märke till vilka delar som behöver skakas och ta in den härliga effekten som kommer när du gör kroppen till viljes.

Stor lycka till med detta!

ARKIV