NYHETER & KOMMANDE EVENTS

STUDENT – VARMT VÄLKOMMEN

… till Göteborg och yogaOMgemenskapen. Här får du fokus och harmoni som minskar stress och underlättar studiero.

Se alla våra härliga klasser och anmäl dig här>>

Har du med dig annonsen från Studieblocket kan du komma på hela 3 klasser till priset för 1, du betalar första gången och har sedan två klasser tillgodo.

Kamelen – den förnämsta asanan

Ustrasana  – Kamelen 

Inom kundaliniyogan ses kamelen som en av mästarposerna för att stärka och balansera naveln. Dessutom sträcker den ut mag/tarmområdet vilket normaliserar din aptit – oavsett om den är för stor eller för liten och rättar till alla typer av magproblem som förstoppning eller diarré. 
Men det är långt ifrån allt den gör, positionen 
– släpper spänningar i äggstockarna och avhjälper menssmärtor
– den öppnar upp bröstkorgen eftersom varje liten muskel mellan revbenen tänjs vilket ger lungorna mer plats och följaktligen 
– bidrar till bättre syresättning. När du böjer ryggen bakåt blir diskarna i ryggraden helt belastningsfria och kan lägga sig tillrätta. 
– sköldkörteln och bisköldkörteln som reglerar din ämnesomsättning sträcks ut och balanseras när du böjer halsen bakåt.  
– suskler i anklar, höfter, lår, bäcken, mage, bröstkorg och hals stretchas och balanseras ihop med alla inre organ. 
Så man kan lugnt säg att denna position är en total genomkörare. Det innebär också att kamelen stärker din generella hälsa och ökar ditt välbefinnande!

Så här gör du:

Ställ dig på knäna med höftbrett isär och parallella underben. tårna i matta eller översida fot(om du är van) . Supporta ländryggen genom att sätta händerna där och sträva bakåt med armbågarna. Placera höfterna över knäna och se till att de är där under hela övningen. Tänk dig att någon drar en tråd i bröstkorgen uppåt, uppåt och luta dig samtidigt bakåt så långt det går. Ta en hand i taget från ländryggen till hälen. Se till att höften är över knäna slappna av i halsen. Eldandas i 3-11 minuter. Avsluta med att andas in, andas ut och gör ett rotlås, tre gånger totalt. Gå långsamt ur positionen genom att sänka bäckenet, sätt dig på hälarna, för ner pannan i mattan och sträck fram armarna, handflatorna ihop i bönemudra.  Vila i 2-5 minuter.

Introducerar en av våra yogalärare – Maria

Maria Mebius-Schröder “Jag kom i kontakt med Kundaliniyoga för 11 år sedan då jag var utbränd. Kundaliniyoga gav mig konkreta verktyg att vitalisera mina binjurar, bygga upp mitt nervsystem och optimera min andning för att hantera stress.” Inre ledarskap/chakrasystemet – Tisdagar kl 17-18.30  10 -kort eller Drop in: 7 sep till 7 dec 2021. I min undervisning utforskar vi hela chakrasystemet med de 8 chakarna. Chakrasystemet  är en förklaringsmodell på hur kropp, sinne, tankar och känslor hänger ihop och ett konkret verktyg att utveckla ditt inre ledarskap på.Yogaklassen består av fysik yoga, pranayama, mantrasång, meditation och reflektion.

Kundaliniyoga är en dynamisk yogaform där olika yogaövningar (asanas) utförs i samspel med andningen.

Nu mer än någonsin behöver vi yogan för att stärka vårt immunförsvar, höja vår energinivå, känna mer glädje och lyssna till vår inre vägvisare i denna omställningens tid.  Maria är certifierad Kundaliniyogalärare enligt KRI. Maria är också professionell dansare/improvisatör och har under sin danskarriär praktiserat olika yogatraditioner som hatha, iyengar och ashtangayoga. Utifrån sin fördjupade kunskap om kroppen och rörelsens potential att frigöra energi ger Maria en extra dimension till sin yogaundervisning.

Möt hösten långsamt med inre stillhet

Möt hösten långsamt med inre stillhet.

Hösten är verkligen här med mindre ljus och mera mörker. Energinivåerna sjunker och vi behöver anpassa oss till det och skapa lugn. Inte ha lika bråttom, inte boka in så många måsten varje dag. Istället lugnt iaktta årstiden som kommer och ta vara på förändringen och möjligheterna. Möjligheten att sänka takten, röra oss långsammare, tänka efter innan vi fattar beslut. Stanna upp en stund i det vackra i naturen – löven som exploderar i starka färger för att sedan långsamt singla ner till marken och förmultna, vackert kala trädstammar och grenar som drar sig tillbaka i vila, frosten som gör marken vit och frasig och solens strålar som skapar glitter i frosten.

 

En regelbunden dos av rörelser till lugna andetag fyller dig med ny energi och tålamod.

Tisdagar kl. 19:00 – 20:30 kan du delta i MediYoga på YogaOm Center med början 5/10. ”Möt din stress med inre ro”

Tio gånger eller enstaka gånger – det bestämmer du själv.

 

Torsdagar kl. 17:00 – 18:15 kan du delta i ”Yinyoga och Yoga Nidra för kropp och själ” med början 7/10. En behagfull stillsamhet som hjälper kroppen att hålla sig smidig och stark och samtidigt på insidan ge lugn och stillhet åt kroppens inre och tankarna.

Fem gånger eller enstaka gånger – det bestämmer du själv.

 

Torsdagar kl. 17:00 – 18:15  med start 18/11 kan du delta i Yinyoga och Mediyoga i kombination för en bättre rygghälsa. Varsamt och stillsamt men gynnsamt för dina stödstrukturer i framförallt rygg, skuldror och nacke.

Fem gånger eller enstaka gånger – det bestämmer du själv.

 

Varmt välkommen till Föreningsgatan 33 på YogaOM Center som erbjuder många fler former av träning för kropp och själ!

Se hela vårt schema och boka in dig på det som väcker din nyfikenhet!

Ta hand om dig!

Trauma&Tension Release Exercises -TRE-

Vad är TRE?

Tension release exercise (TRE) är en enkel uppsättning övningar som hjälper kroppen att frigöra djupt ihållande stress, spänning och trauma. Likt yoga, meditation och mindfulness växer TRE idag i popularitet som ett sätt att hantera vardaglig stress.

TRE skapades av psykologen och traumatologen Dr. David Berceli, som under sin tid som biståndsarbetare i tredje världen hade observerat samhällen i bland annat Mellanöstern och Afrika som hade traumatiserats av naturkatastrofer och krig. Han upptäckte att genom att inducera kroppens naturliga skakmekanism för att frigöra stress och trauma från nervsystemet fanns det ett minskat behov av psykoterapi eller läkemedel för att kontrollera posttraumatisk stresstörning (PTSD).

TRE kan enkelt läras ut till stora grupper eller enskilda individer. Berceli har använt TRE i stor utsträckning för att stödja amerikanska krigsveteraner.

Hur fungerar TRE?

Den moderna livsstilen har medfört många fördelar, men den har även medfört att många människor lever under konstant stress. Detta är något som människokroppen och nervsystemet inte är anpassat för att klara av.

Varje stresspåslag eller trauma, vare sig det sker på en fysiologisk, kognitiv, emotionell eller interpersonell nivå påverkar den fysiska kroppen. När nervsystemet utsätts för stress eller hot så reagerar den med att dra samman muskler för att skydda kroppen mot den upplevda faran. Detta sker på en djupt automatisk och omedveten nivå som en evolutionär och biologisk mekanism för överlevnad. 

Långvarig stress kan leda till kroniskt spända muskler vilket i sin tur lurar nervsystemet och hjärnan att det finns ett konstant hot där ute som man behöver fly eller slåss mot (Fight or Flight response).

Precis som nervsystemet har anpassats för att gå in i stressläge för att överleva hot så finns även mekanismer som utvecklats för att hjälpa den komma ur stress när den upplevda faran är över. Detta sker genom så kallade neurogena skakningar. Dessa skakningar får bindväv och djupa muskler som psoasmuskeln (höftböjaren) att slappna av vilket signalerar till nervsystemet och hjärnan att hotet är över. Då kan kroppen återgå till homeostas – ett stabilt hälsosamt jämnviktsläge – vilket ofta upplevs som ett avslappnat och lugnt tillstånd.

Intresserad? Håll utkik i yogaOM’s föreläsningskalender och bokningssystem – snart kommer vi erbjuda klasser i TRE!

ARKIV