Vårt utbud ger något åt alla yogaälskare

Vårt fokus är ditt välmående. Inom yogisk tradition, teknik och filosofi finns kraftfulla verktyg som hjälper dig integrera alla måsten utan att göra avkall på ditt genuina jag. Det hjälper dig till balans, självkännedom och inre frid. Då kan du finna läkning och utveckling i kropp och sinne.

Vi hoppas du ska finna något som passar dig i vårt utbud av kurser, föreläsningar, yoga, meditation m.m. oavsett ålder eller behov. Vi finns för dig  – låt oss veta vad du behöver.

Se mer på vårt utbud och boka dig här »

Medlemsskap hos yogaOMcenter

Vill du ha en kontinuitet i din yogapraktik för bästa välmående med full tillgång till våra erfarna ledare och alltid möjlighet att boka två favoritpass i veckan kan medlemskap vara något för dig!

Så här går du tillväga: Du bokar ditt medlemsskap genom att mejla till medlemsskap@yogaom.se  och ange ditt namn och dina adressuppgifter. Betala därefter direkt årskostnaden på BG 488-8038 (Eucomp AB) eller ange ihop med dina adressuppgifter att du vill betala månadsvis via autogiro- då får du mer info via mejl.

Schemat hittar du på hemsidan www.yogaom.se. När du betalt din årsavgift eller lämnat dina adressuppgifter får du ett mejl från medlemsskap@yogaom.se att ditt medlemskap börjat löpa och du kan börja yoga med oss. Därefter kan du boka in dina klasser vecka för vecka!

Vi har en prisklass. Det är ett mycket prisvärt alternativ att få yoga kontinuerligt över hela året. Du som vill ha rabatt för att du studerar, är senior, är arbetslös eller har Fysisk aktivitet på recept hänvisas till vår kursverksamhet.

Investeringen för medlemskap är en Årskostnad på 6895 kr vid direkt betalning eller Månadskostnad (autogiro) på 599 kr. Oslagbart pris på ca 9 klasser per vecka – helt valfria!

Se mer på vårt utbud och boka dig här »

MEDIYOGA

(sö1)Mediyoga – Balans, avslappning & glädje

För nybörjare och yogisar som söker metoder för ökat välmående. Yoga som terapi består av lugna kontrollerade yogaövningar som utförs långsamt och i samspel med andningen. Övningarna ger mental avslappning och ökad insikt om kroppens och sinnets samspel, samtidigt som den fysiska flexibiliteten ökar. Oavsett om du är frisk eller sjuk kan du ha stor nytta och glädje av dessa yogiska tekniker, som hjälper dig att skapa ökad hälsa, harmoni och balans i din vardag. Övningarna instrueras för att kunna utföras sittande på en stol lika väl som på mattan. Med hjälp av mediyoga kan du påverka besvär från rygg och leder, sömnproblem, stress och oro. Din medvetenhet om dina reaktioner i ditt sammanhang kan förbättras och därmed finner du lättare vägar ut ur mönster som du inte mår väl av. Om du känner dig stel och har problem med att sitta ner på golvet är kanske mediyoga något för dig? Passet består av yogaövningar (asanas), andningsövningar (pranayamas), mantran, avslappning och meditation.

(ti1/to1) Morgonyoga – starta dagen i balans och glädje

Ta del av det bästa i Medi yoga och yoga Nidra för att komma igång med en härlig dag på jobbet eller hemma. Energi och glädje är alltid välkomna i våra liv oavsett var vi är eller vad vi gör. Hur du startar dagen har stor betydelse och valet är ditt. Under 60 min mjukar och stärker vi upp kroppen med Medi yogans tillåtande och djupgående övningar. Yoga Nidra är en meditationsteknik som vi använder i slutet av passet just för att den lyfter sinnet, fäster glädje och tillförsikt inför din nya dag. Välkommen till en ny och härlig upplevelse som start på din fina dag, både nybörjare och vana, i alla åldrar!

(on1) Mediyoga Senior

Kursen vänder sig till dig som hunnit komma upp i åren 60+ och har en önskan att kunna finna ett sätt att påverka din hälsa och ditt välbefinnande nu och framöver. Att själv kunna hantera de obalanser som åldrandet kan innebära som problem med hjärtat, högt blodtryck, stelhet, smärta och trötthet, sömnbesvär och oro. Denna mjuka och lugna yogaform, med fokus på att finna djup och lugn andning i vila och i rörelse, kan bli det verktyg du behöver för att vinna bättre hälsa, balans och ro i kropp och sinne. Det går bra att sitta på stol eller vara på yogamattan, du väljer det som passar just dig bäst. 10 veckor

(ti4) Mediyoga mjuk – Möt din stress med inre ro

För dig som är nybörjare eller söker metoder för ökat välmående.  Alla har vi en grundläggande erfarenhet av lugn, tillit och fullständig trygghet. Vi har alla startat livet i en livmoder som försåg oss med allt det vi behövde. Tänk att få komma tillbaka till den känslan och fylla på med tillit och kärlek till dig själv. I mediyoga mjuk använder vi oss av beprövade och djupverkande övningar som du utför sittande på stol eller på matta. Oavsett om du är frisk eller sjuk kan du ha stor nytta och glädje av dessa yogiska tekniker, som hjälper dig att skapa ökad hälsa, harmoni och balans i din vardag. En möjlighet att återkomma till din allra första upplevelse av kärlek och tillit. Trots att övningarna är lugna och varsamma så når du effekter över tid som ökad smidighet, en bättre andning och ett större lugn. Med hjälp av mediyoga kan du påverka besvär från rygg och leder, sömnproblem, stress och oro. Din medvetenhet om dina reaktioner i ditt sammanhang kan förbättras och därmed finner du lättare vägar ut ur mönster som du inte mår väl av. I mediyoga mjuk kombinerar vi mediyogans tre grundläggande pass med flera fortsättningspass och meditationer.

(to2) Mediyoga/Yinyoga Bättre rygghälsa

För nybörjare och för dig som söker metoder för ökat välmående. Vi siktar mot ett allmänt lugn med stabilitet och smidighet i din rygg. Vi fokuserar på stabilitet och ökad rörlighet i hela ryggraden, det starka träd med rot, stam och krona som vi får fysisk och psykisk stadga ifrån. Ryggens hälsa är bidragande till god allmän hälsa och välbefinnande och också till att du känner dig fri och levande. Vi behöver ägna tid, inlevelse och kärlek till vår rygg och hållning. Sorger, svårigheter i livet och stress medverkar till att vi får problem i rygg, nacke och skuldror. Vi ägnar oss åt mjuka och stillsamma övningar tillsammans med en medveten andning. Vi använder verktyg från både yinyoga och mediyoga för att nå både avslappning, lugn och stabilitet.

 

KUNDALINIYOGA

(må2) Kundaliniyoga – Kvinnokraft 

För nybörjare och yogisar som söker metoder för ökat välmående. 

Välkommen till en klass där vi fördjupar oss i vår kvinnliga essens! Essensen är inget du skall hitta utan den finns redan där och den fördjupas när du är sann mot dig själv, lever i närvaro, självacceptans, lyssnar till ditt hjärta och omfamnar ditt kvinnliga jag! Kursen vänder sig till kvinnor i alla åldrar. På kursen kommer vi att dansa, yoga och meditera, allt för att komma närmare vår sanna kvinnliga natur! “As a women, you are a mistery. Everyone loves mysteries, so enjoy being one! But never be a mystery to yourself!”

(ti2) Kundaliniyoga tema inre ledarskap/chakrasystemet
Vi utforskar hela chakrasystemet med de 8 chakarna. Chakrasystemet  är en förklaringsmodell på hur kropp, sinne, tankar och känslor hänger ihop och ett konkret verktyg att utveckla ditt inre ledarskap på.
Yogaklassen består av fysik yoga, pranayama, mantrasång, meditation och reflektion.

Kundaliniyoga är en dynamisk yogaform där olika yogasövningar (asanas) utförs i samspel med andningen. Varje pass innehåller dessutom mantran, meditation och avslappning. Övningarna ger mental avslappning och ökad insikt om kroppens och sinnets samspel, samtidigt som den fysiska flexibiliteten ökar. En härlig stund med frigörande kundaliniyoga, välgörande pranayamas (andningskontrollövning) och avslappning. 

(ti3) Kundalini-kom igång

För nybörjare.  Denna klass som löper under 5 veckor ger dig allt du behöver för att komma igång med din yogapraktik. Kundaliniyoga är en dynamisk yogaform där olika yogasövningar (asanas) utförs i samspel med andningen. Varje pass innehåller dessutom mantran, meditation och avslappning. Övningarna ger mental avslappning och ökad insikt om kroppens och sinnets samspel, samtidigt som den fysiska flexibiliteten ökar. En härlig stund med frigörande kundaliniyoga, välgörande pranayamas (andningskontrollövning) och avslappning. I kom-igång klassen går vi igenom fristående teman varje vecka. Eld-andning, kroppslås, mantran är några områden vi besöker. Du får tid att testa och pröva positioner och tekniker och det finns gott om utrymmer för frågor.

(on3) Kundaliniyoga och de 10 kropparna

Passar dig som är mer erfaren utövare. Syftet med denna klass är att du som är något mer erfaren yogautövare ska fortsätta utforska sinne och kropp i en kundaliniyogapraktik och stärka utövandet både på matta och i vardagen. I denna klass sätter vi speciellt fokus på det system man har inom kundaliniyoga med de 10 kropparna. Varje vecka handlar om en ny “kropp” med övningar och meditationer riktat till just denna kropp. Övningarna ger mental avslappning och ökad insikt om kroppens och sinnets samspel, samtidigt som den fysiska flexibiliteten och uthålligheten i nervsystem och kropp ökar. En härlig stund med frigörande kundaliniyoga, välgörande pranayamas och avslappning. Hela passet inklusive den avslutande meditationen är oftast mer utmanande än våra övriga kundaliniyoga pass.. 

(må1) Vinyasa flow

För mer vana yogisar. Vinyasa är Hathayoga praktiserad i en serie som är olika från gång till gång. Hathayoga är ursprungsyogan för styrka, smidighet och balans. Vi praktiserar yogan genom en serie ställningar – asanas – varvat med andning och avslappning. 

(to3) Hatha 1/vinyasa flow

Passen är en kombination av Hatha / Vinyasa-flow. Passen är främst riktade till nybörjare som vill få en bra förståelse och en bra grund till deras Yogapraktik. Men alla är naturligtvis välkomna. Under båda passen jobbar vi främst med grunderna. Det som skiljer klasserna åt är att under Hatha-passen så rör vi oss mer långsamt och positionerna är mer stillastående. Under Vinyasa-passen jobbar vi också med grunderna, men här rör vi oss snabbare och flödar från position till position. Under Vinyasa-passen blandar vi in mycket rörelser vilket gör att detta passet kan kännas mer som ett träningspass jämfört med Hatha.

 

YINYOGA

(on2) Mindfull yin – mjuk i kroppen, mjuk i sinnet
Yinyoga och mindfulness bildar tillsammans ett vackert kärlekspar. Yinyoga, där vi jobbar med att mjukna i vår bindväv/fascia i olika ställningar under en lite längre tid, vävs vackert tillsammans med mindfulness och medveten närvaro i kroppen. Ett tillfälle att mjukna, grunda sig och slappna av samt hitta in i det innersta av våra tankar, känslor och kroppsliga förnimmelser. Vi odlar nyfikenhet, acceptans och tålamod och sår frön som under passets gång får lov att blomma ut och växa.
(to2) Yinyoga med Yoga Nidra för kropp och själ vecka 40-45

Inför hösten och mörkrets  återkomst fokuserar vi på välbefinnande i kropp och själ genom stillsam YinYoga tillsammans med lugnande Yoga Nidra. I Yinyoga vilar vi oss in i positioner och långsamt och mjukt anpassar sig kroppen till större rörelseomfång utan att skadas. Yinyoga är en blandning mellan Yoga, mindfulness och kinesisk medicin. Alla kan utöva YinYoga! Vi stannar upp i positioner en längre stund och slappnar av där vi är. Ordet Yin är den ena sidan av yin och yang, som är en kinesisk lära. Yang är fart, prestation och styrka och yin står för svalka, avslappning och mjukhet. Vi avrundar yogapassen med Yoga Nidra för att landa i ett behagfullt lugn. Yoga Nidra för oss in i ett tillstånd mittemellan vakenhet och sömn. Inga förkunskaper krävs, ett nyfiket öppet sinne hjälper dig. Varmt välkommen till fem eftermiddagar i stillhet!

(to2) Rygghälsa med yin och mediyoga vecka 46-50

För nybörjare och för dig som söker metoder för ökat välmående. Vi siktar mot ett allmänt lugn med stabilitet och smidighet i din rygg. Vi fokuserar på stabilitet och ökad rörlighet i hela ryggraden, det starka träd med rot, stam och krona som vi får fysisk och psykisk stadga ifrån. Ryggens hälsa är bidragande till god allmän hälsa och välbefinnande och också till att du känner dig fri och levande. Vi behöver ägna tid, inlevelse och kärlek till vår rygg och hållning. Sorger, svårigheter i livet och stress medverkar till att vi får problem i rygg, nacke och skuldror. Vi ägnar oss åt mjuka och stillsamma övningar tillsammans med en medveten andning. Vi använder verktyg från både yinyoga och mediyoga för att nå både avslappning, lugn och stabilitet.

Här hittar du mer info om yogiska tekniker

Under hösten kommer vi på yogaOMcenter dela med oss av information om aktuella och intressanta ämnen som bryggar över medicinsk vetenskap till yogisk och vedisk klokskap. Detta gör vi som en afterwork varannan fredag i all enkelhet med avlutande meditation och alkoholfritt bubbel. Du är varmt välkommen på en eller flera tillfällen. Vi kommer att beröra ämnen som 

  • Vagusnerven – den esoteriska nerven
  • Stress och återhämtning – vad händer i kropp, sinne & själ
  • Endokrina systemet – själens spegel
  • TRE – Tension&Trauma Release Exercise – vad är det?
  • Psoasmuskeln – vad gäller?
  • Hjärnans fysiska förändring vid meditation
…och mycket mer. 
 

Boka din plats HÄR. Hör gärna av dig om du har förslag på ämnen. Tillfället är gratis för dig med medlemskap och kostar 35 kr för dig utan medlemskap. Vilket tema som gäller för dagen hittar du snart här. Vi fortsätter ca varannan fredag kl 16 med början 27 augusti. Du måste alltid anmäla dig för att försäkra dig en plats eftersom antalet är begränsat. 

Vi kommer att lägga till mer information löpande så tag för vana att titta in här ibland!

Här hittar du mer info om yogiska tekniker

Under hösten kommer vi på yogaOMcenter dela med oss av information om aktuella och intressanta ämnen som bryggar över medicinsk vetenskap till yogisk och vedisk klokskap. Detta gör vi som en afterwork varannan fredag i all enkelhet med avlutande meditation och alkoholfritt bubbel. Du är varmt välkommen på en eller flera tillfällen. Vi kommer att beröra ämnen som 

  • Vagusnerven – den esoteriska nerven
  • Stress och återhämtning – vad händer i kropp, sinne & själ
  • Endokrina systemet – själens spegel
  • TRE – Tension&Trauma Release Exercise – vad är det?
  • Psoasmuskeln – vad gäller?
  • Hjärnans fysiska förändring vid meditation
…och mycket mer. 
 

Boka din plats HÄR. Hör gärna av dig om du har förslag på ämnen. Tillfället är gratis för dig med medlemskap och kostar 35 kr för dig utan medlemskap. Vilket tema som gäller för dagen hittar du snart här. Vi fortsätter ca varannan fredag kl 16 med början 27 augusti. Du måste alltid anmäla dig för att försäkra dig en plats eftersom antalet är begränsat. 

Vi kommer att lägga till mer information löpande så tag för vana att titta in här ibland!